FDM brugtbiltest

Unikke biler med lavt kilometer tal fra Gørløse Autoimport bliver testet af FDM. Det gør vi for at få en omfattende uvildig test og vurdering af fagfolk. Det giver dig tryghed for at kvaliteten er i orden. Skulle FDM finde nogle ting på bilen der giver anledning til en anmærkning, bliver de straks udbedret på vores værksted, således at bilerne er 100% fejlfrie.

Den omfattende test betyder at FDM har bilen en hel dag og gennemgår ikke mindre end 128 punkter.

Hjul og dæk
Dækkene kontrolleres for mønsterdybde, mørhed og afbalancering. Testassistenten lytter efter støj fra hjullejerne og kontrollerer dem for slør. Dækkenes mønsterdybde oplyses altid i rapporten, da dæk og mønsterdybde er en yderst væsentlig faktor for sikkerheden.

Hjulsophæng, 4-hjulsudmåling og styreforbindelser
Fortøj og styretøj kontrolleres. Testassistenten udmåler styretøjsvinkler, hjulindstilling og kontrollerer for slitage i alle ophæng og styretøjsforbindelser. Afsnittet omfatter også en kontrol af bilens støddæmpere og fjedre. Det er naturligvis vigtigt, at bilens styretøj er indstillet korrekt. Er styretøjet fejljusteret, vil der hurtigt opstå et unormalt stort dækslid, og bilens køreegenskaber bliver dårligere. Støddæmperne er af væsentlig betydning for bilens sikkerhed. En utæt eller virkningsløs støddæmper vil ved en katastrofesituation kunne øge bremselængden med op til en fjerdedel.

Driftsbremse
Bremseskiver og bremsetromler måles for slid. Bremsebelægningernes slidtilstand vurderes, og bremsecylindrene kontrolleres for utætheder. Bremsesystemets rør efterses for rustangreb, slangerne for mørhed, og der undersøges for tryktab i det hydrauliske system. Bremsernes effektivitet afprøves på en bremseprøvestand. Bremsevæsken kontrolleres for indholdet af vand.

Motor
Motoren kontrolleres med elektroniske motortestere. Prøveassistenten efterser tændingstidspunkt, den automatiske tændingsregulering og måler modstanden i tændkablerne. Tændrørene kontrolleres, og kompressionsmåling/cylinderbalance eller lækagetest foretages for at konstatere fejl ved ventiler eller slid på cylindre, stempler og ringe. Bilens kølesystem kontrolleres for utætheder, og udstødningssystemet kontrolleres. Udstødningsgasserne måles med moderne firegastestere.

El-anlæg og lygter
Forlygternes lysstyrke og indstilling måles og kontrolleres med lygteindstillingsapparat. Lygteglas og lygter efterses for defekter, misfarvning og funktion. Bilens starter og generator, ventilatorrem og akkumulator kontrolleres og afprøves.

Undervogn
Motor, gearkasse og differentiale efterses nedefra for oliespild. Alle motor- og gearkasse-ophæng kontrolleres for mørhed. Drivaksler checkes for slør og slid, udstødningssystemet for tæring og fejl på ophæng. Til slut foretages et krydsmål/længdemål af undervognen for at afsløre eventuelle skævheder. Også benzintankrør og slanger kontrolleres for utætheder.

Karrosseri og vedligeholdelse
Karrosseri og undervogn kontrolleres for gennemtæringer, og eventuel tæring præciseres i rapporten. Dørlåse og -hængsler samt seler og ruder kontrolleres. Det kontrolleres, om bilen har været heloplakeret, og om undervognen er tilstrækkeligt rustbeskyttet.

Prøvekørsel
Efter den grundige gennemgang prøvekøres bilen. Ved prøvekørslen kontrolleres, om bilen trækker skævt under kørsel eller opbremsning. Det kontrolleres, om koblingen glider under acceleration, om motoren støjer unormalt, om der er røg fra udstødningen, og om der er unormale lyde fra gearkasse eller differentiale.

Teknisk konklusion
På baggrund af testen, bilens alder og kørte kilometer noterer testassistenten sit indtryk af bilen.